Análisis administrativo y judicial del acuerdo ministerial MINEDUC-2017-00052-A instructivo de actuación, en los establecimientos del sistema educativo nacional y los procesos para la investigación y sanción, en la ciudad de Ibarra, en el periodo 2017-2018
Loading...
Date
2019-02
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ibarra
Abstract
The present study of Degree, "Administrative and judicial analysis of the Ministerial Agreement
MINEDUC-2017-00052-A Instructions for action, in the establishments of the national
educational system and the processes for investigation and sanction, in the city of Ibarra, in the
period 2017-2018 ”, proposes a legal-social position, based on the analysis of administrative
and judicial processes, when a Sexual Abuse has been committed in an educational institution
by the teacher towards the student body; Thus, it reflects the issue of the protection of the rights
of girls, boys and adolescents within the educational and institutional framework, in reference
to the Zero Tolerance Program, given the notable increase in sexual abuse in the different public
educational institutions of the city of Ibarra, Imbabura province, during the period 2017-2018.
The central idea was to carry out a descriptive and evaluative analysis of the Ministerial
Agreement MINEDUC-2017-00052-A, within the Ecuadorian regulatory framework, that is, to
specify a logical perspective of the sanction process towards teachers who have committed
sexual abuse. The analysis and discussion of the results - theoretical and practical - obtained
reveal the increase in so-called sexual crimes within the educational establishments of the city
of Ibarra, thus connoting the administrative and judicial sanction against offenders, taking into
account the direct application of the aforementioned Ministerial Agreement in order to justify
the administrative and judicial process against the commission of a sexual crime, which must
not go unpunished.
Description
El presente estudio de Titulación, “Análisis administrativo y judicial del Acuerdo Ministerial
MINEDUC-2017-00052-A Instructivo de actuación, en los establecimientos del Sistema
educativo nacional y los procesos para la investigación y sanción, en la ciudad de Ibarra, en el
periodo 2017-2018”, plantea una postura jurídico-social, partiendo del análisis de los procesos
administrativos y judiciales, cuando se ha cometido un Abuso Sexual en una Institución
educativa por parte del docente hacia el estudiantado; es así que plasma el tema de la protección
de los derechos de las niñas, niños y adolescentes dentro del marco educativo e institucional, en
referencia al Programa Cero Tolerancia, puesto al incremento notable de Abusos sexuales en
las distintas Instituciones educativas públicas de la ciudad de Ibarra, provincia de Imbabura,
durante el período 2017-2018. La idea central fue realizar un análisis descriptivo y valorativo
del Acuerdo Ministerial MINEDUC-2017-00052-A, dentro del marco normativo ecuatoriano,
es decir concretar una perspectiva lógica del proceso de sanción hacia los profesores que
hubiesen cometido un Abuso sexual. El análisis y discusión de los resultados –teóricos y
prácticos– obtenidos dejan en evidencia el incremento de los llamados delitos sexuales dentro
de los planteles educativos de la ciudad de Ibarra, connotando de esta manera la sanción
administrativa y judicial hacia los infractores, teniendo en cuenta la directa aplicación del
Acuerdo ministerial en mención a fin de justificar el proceso administrativo y judicial frente al
cometimiento de un delito sexual, que no debe quedar impune.
Keywords
Delitos sexuales, Derechos, Niños, Acuerdo