Browsing by Author "Ortiz Ayovi, Yinela Briggitte"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access ANALYSIS OF CURRICULAR ARRANGEMENTS FOR ENGLISH LANGUAGE TEACHING TO SECOND LEVEL STUDENTS WITH COGNITIVE DISABILITIES AT MARIA AUXILIADORA SENIOR HIGH SCHOOL IN ESMERALDAS(Ecuador - PUCESE- Escuela de Lingüística Aplicada, 2019-08-07) Ortiz Ayovi, Yinela BriggitteThe curricular arrangements are the modifications of the ordinary curriculum to respond the individual learning needs presented by a student with special educational needs. With the purpose to analyze the design of curricular arrangements which are useful for English language teaching to students with cognitive disabilities of second level at “María Auxiliadora” Senior High School in Esmeraldas, 2018, a descriptive, qualitative- quantitative investigation was done with the use of the analytic, synthetic, hermeneutic and descriptive statistics methods; and the techniques of survey and survey which applied during three weeks to 2 English teachers of second level of Senior High School at “Maria Auxiliadora” in Esmeraldas. The results revealed that the teachers design curricular arrangements, but they sometimes do not apply them in the classroom and these students do not develop the English language. It was evident that most of the time the teachers did not use appropriate methodologies to include students with cognitive disabilities. This coincided with the results of previous studies about the curricular arrangements that some English teachers designed to include students with cognitive disabilities. In addition, the English teachers must activate the English language skills in the referred students.Item Open Access Nivel de Inclusión en la Unidad Educativa Andarele(PUCESE - Maestría en Educación Mención Inclusión Educativa y atención a la Diversidad, 2023-11-01) Ortiz Ayovi, Yinela Briggittevi RESUMEN Las instituciones educativas son responsables de hacer real el derecho a una educación que despliegue al máximo en potencial de cada persona. Considerando a la diversidad a partir de un enfoque más comprensivo, enfatizando que el estudiantado forma parte de una aglomeración compuesta por diferencias (Booth, 2000; Muñoz, 2009; Echeita & Navarro, 2014 citado por Clavijo, et al. 2020). Llevamos a cabo un mejoramiento por medio de talleres para poder realizar todo nuestros puntos bajos que tenemos dentro del centro educativo donde abarcaremos todos nuestros procesos de cambio que necesitamos donde se dieron a conocer en los resultados de la encuesta , esto nos ayudara llegar a cada uno de los grupos sociales que existen dentro de nuestro plantel educativo donde, dentro el objetivo general que tomamos en cuenta es diseñar una propuesta de estrategias inclusivas dirigida a los docentes sobre la inclusión educativa la cual ayudara a la mejorar la practica pedagógica, la diversidad e inclusión que existe en el centro educativo. Los docentes muestran una percepción positiva hacia la inclusión, pero su implementación es variable. Se destaca la necesidad de desarrollar una propuesta de capacitación en inclusión educativa y diversidad.