Briseño Ávila, MorellaBrito Realpe, Mariana Rafaela2024-05-202024-05-202023-09https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/43371The present work focuses on the architectural design of an Ethno-education Center for the Valle del Chota community, located in the Ambuquí parish. It starts from an approach that emphasizes the cultural and educational part, in order to strengthen two vulnerable points in the area, promoting education and in turn generating attachment to the culture of the area. Using and applying the concepts of ethno-education to reinforce and recognize the identity of the Afro-Ecuadorian people, it is possible to understand, in a complex way, the weak aspects of education, culture and infrastructure of the place. At the same time, it seeks to promote the development of the area through the proposed architectural project. The methodology is based on ex post-facto research, which is divided into 4 phases connected to each other by means of transversal variables: history, culture and society. To collect the information, 4 tools are proposed that help to exemplify the information graphically and in writing for a better understanding. The first two phases focus on the analysis of the site from the macro (Valle del Chota) to the meso (El Juncal), generating criteria prior to the architectural intervention, concluding these two phases with concepts and social and cultural spaces and the identification of the sector. Meanwhile, phases 3 and 4 focus on the physical-spatial development of the wine-education center project for the inhabitants of the El Juncal sector, under the criteria obtained in the diagnosis. The result is the application of cultural and educational highlights, embodied in illustrations, plans and a model to indicate the project. It concludes with an equipment that meets the needs of the inhabitants and promotes the development of the sector.El presente trabajo se centra en el diseño arquitectónico de un Centro de Etno-educación para la comunidad del Valle del Chota, ubicado en la parroquia de Ambuquí. Se parte de un enfoque que hace énfasis en la parte cultural y educativa, con el fin de fortalecer dos puntos vulnerables en la zona, potenciando la educación y a su vez generando apego hacia la cultura de la zona. Utilizando y aplicando los conceptos de etno-educación para reforzar y reconocer la identidad del pueblo afroecuatoriano, se pueden comprender, de manera compleja, los aspectos débiles de la educación, cultura e infraestructura del lugar. Al mismo tiempo, se busca promover el desarrollo de la zona por medio del proyecto arquitectónico propuesto. La metodología parte de la investigación ex post-facto, la cual se divide en 4 fases conectadas entre sí por medio de las variables transversales: historia, cultura y sociedad. Para recolectar la información se proponen 4 herramientas las que ayudan a ejemplificar la información de forma gráfica y escrita para una mayor comprensión. Las dos primeras fases se centran en el análisis del sitio desde lo macro (Valle del Chota) hasta lo meso (El Juncal), generando criterios previos a la intervención arquitectónica, concluyendo estas dos fases con conceptos y espacios sociales, culturales y la identificación del sector. Mientras que, las fases 3 y 4 se centran en el desarrollo físico-espacial del proyecto del centro de etno-educación para los habitantes del sector El Juncal, bajo los criterios obtenidos en el diagnóstico. El resultado es la aplicación de los aspectos destacados culturales y educativos, plasmados en ilustraciones, planos y maqueta para indicar el proyecto. Se concluye con un equipamiento que satisface las necesidades de los habitantes y promueve el desarrollo del sector.esidentidad, cultura, educación, diseño arquitectónico, afrodescendienteDiseño de un centro de etno-educación en el Valle del ChotaThesis